onsdag 14 september 2011

Skogens konung i Berlin

Har precis varit i Berlin en vecka, lååååångt blogginlägg med massor av bilder kommer senare.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Berlin, kanske är det lite för att Berlin inte riktigt verkar veta vad den tycker om sig själv kanske? Å ena sidan så är det ju en fantastisk gammal stad som verkligen har pärlor att bjuda på för alla sorters människor, å andra sidan är det knappast stora famnen man blir inbjuden till. Det är mer som att man tar för sig, man måste ta vad man vill ha, så du måste veta vad du vill!

Den här reklamaffischen hittade jag en sen kväll på en i övrigt mörk gata. Vid första ögonkastet var det väl inget märkligt med den, sett med mina reklamvana svenska ögon, men vid en andra titt så tyckte jag att upplägget var lite... underligt!

Nog för att det är poppis med uppstoppade djur, men ett helt lejon känns ändå väldigt makabert. Och de tre trendiga, "preppy" kidsen som helt onaturligt har samlats på ett uppstyltat "vi slänger in ett uppstoppat lejon och så låtsas vi att det är helt naturligt att de leker vid/på/under det" sätt. Vem tyckte att det var en cool idé?

Och så den här lite slarvigt upphängda brittiska vintage-flaggan som troligen ska ge en rebellisk känsla men som bara ger mig "låt oss låtsas att här bor en rebellisk familj som bara köper dyra vintagegrejer och som har alldeles för mycket pengar, och ja, jag vet, vi slänger in en ball elgitarr på spiselkransen också, då kommer säkert vanligt folk att känna att de kan beblanda sig med de som har råd att köpa våra kläder".

Visst, modefoto handlar inte om att vara timotej-naturlig, det handlar om att göra snygga bilder som säljer en look, en stil, och vi konsumenter ska vilja ha den! Betala dyra pengar för att vi identifierar oss med personen på bilden och vill vara den personen. Modefoto kan vara sjukt snygga bilder och dessutom ha något intressant att säga när det görs rätt! Men de flesta modefotografier är ganska slätstrukna, de flesta törs inte göra något som inte redan gjorts och godkänts! Nu pratar jag inte Vogue, jag pratar mer H&M och Gina Tricot.

Så tillbaka till bilden då, jag gillar bilden därför att den är så konstig med de tre barnen och deras konstiga miner, och det konstiga lejonet och de konstiga "This is England"-rekvisitan, men jag kan bara inte ta den på allvar! Hade de skruvat till den ännu mer och verkligen ställt upp barnen i lika stela poser som lejonet hade den blivit ett mästerverk! Kanske inte så mycket mode, men mycket intressantare.

Och nej, jag hade verkligen inte kunnat göra den bättre själv, det hade på sin höjd blivit en lika slätstruken bild som alla andras! Men jag kan för mitt liv inte komma på en enda bild där det verkligen skulle funka med ett uppstoppat lejon! (Maila gärna förslag om du kommer på något brilljant!)  :-)

(Förresten, what's up med kungakronan i plast på lejonets huvud? Vi fattar att han är skogens konung...)


2 kommentarer:

  1. Men det är ju älgen som är skogens konung? =)
    FInt Jenny!

    /db

    SvaraRadera
  2. Reklamkampanj för Narnia? =)
    /db

    SvaraRadera